• Welcome to Smashboards, the world's largest Super Smash Brothers community! Over 250,000 Smash Bros. fans from around the world have come to discuss these great games in over 19 million posts!

    You are currently viewing our boards as a visitor. Click here to sign up right now and start on your path in the Smash community!

The Finnish Topic (Power Rankings in separate topic)

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Me ollaan kuitenkin pelattu sitä jo ja alkuhypetys on laantunut pois ja nyt katsomme brawlia realistisesti ja totesimme että meleetä on vielä kivempi pelata. :p
Niinkö? Nice. :confused:

Totaa, voitko sää perustella tarkemmin miksi Melee tä on kivempi pelata? Ihan vain uteliaisuudestani. Ite oon vaa pelannu smash bros 64:sta.
 

Samochan

Smash Master
Joined
Jun 2, 2006
Messages
3,450
Location
I'm in your house, dsmashing your tv
Niinkö? Nice. :confused:

Totaa, voitko sää perustella tarkemmin miksi Melee tä on kivempi pelata? Ihan vain uteliaisuudestani. Ite oon vaa pelannu smash bros 64:sta.
No jos ei ole pelannut meleetä turnaustasolla, ei voi ymmärtää sen joitan hienouksia ja syvällisyyttä mitkä brawlissa vastaisuudessaan puuttuvat. On tietenkin jokaisen oma mielipide mitä peliä pitää kivempana, mutta fakta on että suurin osa suomalaisista turnauspelaajista jotka ovat brawlin jo saaneet ovat joko kyllästyneet siihen tai pitävät sitä hyvänä pelinä mutta meleetä vain parempana. Suurin osa niistä ketkä eivät meleetä turnaustasolla ole pelanneet pitävät toki brawlista, koska eivät ole paneutuneet meleeseen niin syvällisesti ja heillä on erilaiset kriteerit mikä loppujen lopuksi tekee pelistä loistavan, ainakin smash brosista. Se ei tietenkään meinaa että kasuaalipelaajien kriteerit ovat vääriä tai huonompia kuin turnauspelaajien, mutta smashboards on kuitenkin turnauspelaajien iso foorumi, niin voidaan olettaa että moni niistä ketkä eivät liittyneet tässä 4 kuukauden sisällä pelaavat tai ovat pelanneet meleetä kilpailullisesti. Jos etsit enemmän tavallisten heppujen jotka eivät käy turnauksissa mielipidettä brawlista, kannattaa käydä nintendo.fi ssb-alueella näin ainakin aluksi.
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Aivan. Kiitos tästä "stoorista", ymmärsin pointin. Olisi toki jännä tietää, mitä hienouksia meleessä oli, jotka jäivät puuttumaan Brawlissa. Uskon silti, ettei täällä ole vain turnauspelaajia :D

tuosta nintendo.fi:n foorumeista, oon sillointällöin siellä ollutkin lueskelemassa juttuja, mutta en ole ainakaan vielä rekisteröitynyt sinne. Saas nähä aionko tulevaisuudessa rekisteröityä sinne. Itse ainakin pidän täällä olemisesta, sillä ihmiset täällä vaikuttavat varsin mukavilta.
 

Samochan

Smash Master
Joined
Jun 2, 2006
Messages
3,450
Location
I'm in your house, dsmashing your tv
Aivan. Kiitos tästä "stoorista", ymmärsin pointin. Olisi toki jännä tietää, mitä hienouksia meleessä oli, jotka jäivät puuttumaan Brawlissa. Uskon silti, ettei täällä ole vain turnauspelaajia :D
Usko pois, brawl general discussion is anything but tournament players. D;

>_>

Aika karsea paikka silti, varsinkin kun brawl julkaistiin japanissa ja sen jälkeen.

Omasta mielestäni meleen hienouksiin kuuluu ehdottomasti sen syvyys ja pelimekaniikka, se mitä kaikkea siinä pystyy opettelemaan ja että koko pelin mahdollinen tekninen syvyys on niin korkea ettei ihminen pystyisi sitä koskaan saavuttamaan (se Perfect control 1 ja 2). Aina pystyy opettelemaan kaikkea uutta ja kehittymään ja voi improvisoida. Sen siitä tekee niin kivan pelata, kun näkee itsensä kehittyvän. Brawlissa tuskin huomaa eroa hyvän ja semihyvän pelaajan välillä ja pidemmän päälle snake vs snake shieldcamp jab comboon, dash attack cancel upsmash liukumiseen, utilt tapot ja ftilt spam ei kiinnosta kovinkaan paljoa.

Pelimekaniikan saralta arvostan varmaan eniten liikkumisen vapautta ja enemmän vaihtoehtoja mitkä brawlista puuttuvat. Brawlissa liikkuminen tuntuu vain hyvin kankealta eikä bufferointi-systeemi toimi minulla joka on tottunut ajoittamaan iskuja, yksittäinen a-napin painallus silloin kun sillä ei meleessä olisi ollut merkitystä jää bufferointi-systeemiin muistiin ja pilaa koko jutun.

Eikä auta yhtään että brawl kusi minun mainin, peachin. :< Ei float cancelia, paska ääninäyttelijä, paskat iskut, ei crouch cancelia, paskat turnipsit...
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Wou. Eri näiden kahden pelin välillä on siis melkoinen ero, vai mitä? Itse en tuota olekaan hoksannut. Eikö luulisi, että Brawl on parannettu versio Meleestä? Saattaahan se olla "paranneltu", mutta meleen pelaajat pitävät joitain parannuksia huonoina. Sain nyt myös vähän sellaisen käsityksen, että Brawlin pelaaminen on tehty helpommaksi kuin Meleen? Onko näin? Ainakin sain ymmärtää tuosta, että hyvän ja semihyvän pelaajan välillä ei huomaa eroja. Saisinko myös udella, mikä hahmo on nykyään sun main?

Onhan Brawl silti vielä kannattava ostos? Ei tietenkään niin, että kaikki riippuu sinun vastauksestasi, että kannattaisiko hankkia Brawlia. Kunhan kysyn.
 

Samochan

Smash Master
Joined
Jun 2, 2006
Messages
3,450
Location
I'm in your house, dsmashing your tv
Wou. Eri näiden kahden pelin välillä on siis melkoinen ero, vai mitä? Itse en tuota olekaan hoksannut. Eikö luulisi, että Brawl on parannettu versio Meleestä? Saattaahan se olla "paranneltu", mutta meleen pelaajat pitävät joitain parannuksia huonoina. Sain nyt myös vähän sellaisen käsityksen, että Brawlin pelaaminen on tehty helpommaksi kuin Meleen? Onko näin? Ainakin sain ymmärtää tuosta, että hyvän ja semihyvän pelaajan välillä ei huomaa eroja. Saisinko myös udella, mikä hahmo on nykyään sun main?

Onhan Brawl silti vielä kannattava ostos? Ei tietenkään niin, että kaikki riippuu sinun vastauksestasi, että kannattaisiko hankkia Brawlia. Kunhan kysyn.
Niiden välillä on aika ero jonka huomaa jos on meleetä varsinkin pelannut.

Ja luulisi että brawl olisi "melee 2.0" kun sellaista odotettiin ja sellainen siitä piti tulla E for All demon perusteella, mutta sakurain mielestä pitää miellyttää pieniä nassikoita ja muita silleen että tehdään pelistä helppo ja yksinkertainen, jotta kilpailevat pelaajat eivät missään nimessä voisi ounata viisivuotiasta wi-fissä jolloin heille tulisi paha mieli siitä. >_> Pelissä joka on osaksi tappelupeli ja jossa vain yksi pelaaja tai tiimi voittaa per matsi on huono soveltaa filosofiaa "kaikki ovat voittajia kunhan vain yrittävät tarpeeksi".

Ja minusta brawl ei käy edes järkeen. Puhutaan parannuksista ja hahmobalanssista, mutta silti joku snake on 100x parempi kuin ganondorf ja c.falcon pelissä. Sitten tehdään c.falcon ihan paskaksi vaikka se oli meleessä vain hyvä ja reilu hahmo ja annetaan martalle uusia leluja vaikka se oli pelin toiseksi paras hahmo. Sitten yritetään poistaa kaikki "advanced kikat" ja jätetään silti kaikkea roskaa kuten ice climbers infinite grabit, infinite grab release nessiin ja lucasiin jne jne. Sitten poistetaan liikkumisen vapaus, tehdään hitboxeista kummia jotka eivät graafisesti käy järkeen (snaken ftilt ftw), tehdään lerpatusrecovery peliin, hitstunnin puute, rikkinäinen suoja joka tehostaa campimista... Sitten kun ollaan poistettu kaikki jutut, tehdään täsmälleen samat virheet uudestaan, nyt vain erillä hahmoilla ja hieman erillä tavoin. Kaikenlaisia juttuja joita minä ja moni muu ei näe minkäänlaisia parannuksina, vaan suorastaan huonontavina tekijöinä pelimekaniikassa. Myös pelin hitaus tekee siitä tylsähkön, mitään jännää ei tapahdu.

Brawlin opettelu vasta-alkajalle on helpompaa mitä meleen. Brawlissa ei ole juurikaan teknisiä juttua mitä voi opetella tai pitää opetella ja yleiset noob taktiikat kuten rollspam ja sidestep spam ovat hyviä brawlissa. Myös napinrämpytyksen tehokkuutta on lisätty roimasti hitstunnin puuttuessa ja bufferointi-systeemi mahdollistaa sen, ettei kenenkään tarvitse tarkasti ajoittaa mitään.

Minun brawl main on Zelda ja pelaan kans usein Pitillä ja Ikellä.

Brawl on kannattava ostos jos jaksat tutustua sen trophy -ja tarrakokoelmaan ja kerätä ne kaikki ja sen ylenpalttiseen (joskin välillä turhauttavaan ja huonostikin tehtyyn) sisältömäärään, sen kivoihin grafiikoihin, musiikkiin, hahmokaartiin ja online-peliin. Hyvä peli se on omalla tavallaan, mutta minusta on vaan kivempi pelata meleetä. :p
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Selvä. Hieno puhe. Kiitos tästä. Nämä sun puheet olivat todella mielenkiintoista luettavaa. Huomaa, että osaat ssb:ssä hommasi :D

Ei kai tässä sitten muuta. Kesän jatkoja! :)
 

Samochan

Smash Master
Joined
Jun 2, 2006
Messages
3,450
Location
I'm in your house, dsmashing your tv
Selvä. Hieno puhe. Kiitos tästä. Nämä sun puheet olviat todellä mielenkiintoista luettavaa, huomaa, että osaat ssb:ssä hommasi :D

Ei kai tässä sitten muuta. Kesän jatkoja! :)
Samoin. Tule joskus turnauksissa käymään pelaamassa meleetä. :p Oulun triweeklyissä pelataan kans brawlia koska meillä monella sattuu olemaan se ja meillä on sen verran aikaa siellä.
 

Lanttu

Smash Apprentice
Joined
Jan 2, 2008
Messages
168
Location
Finland
Onhan Brawl silti vielä kannattava ostos? Ei tietenkään niin, että kaikki riippuu sinun vastauksestasi, että kannattaisiko hankkia Brawlia. Kunhan kysyn.
Tuo riippuu ihan siitä mitä peliltä haet. Jos aiot pelata kaverin/kavereiden kanssa saman tv:n äärellä, niin ehdottomasti Melee. Kestää paljon paremmin kulutusta, sillä ilman mitään advanced techejäkään pelissä pystyy kehittymään paljon enemmän mitä Brawlissa. Tuon takia Brawl voikin muuttua tietyn pisteen jälkeen hyvinkin tylsäkisi, jos sitä vähänkään enemmän pelaa.

Yksin pelaamiseen Brawl voi olla parempi, etenkin jos netissä pelaaminen on must, joskin itse tätä nykyä pelaisin yksin mieluummin vaikka Barbie's Macigal Adventuresia tms kuin Brawlia. Eli jos joskus tekee mieleni Smashia yksin pelata niin laitan Meleen koneeseen. Puhdas moninpelihän Smash kumminkin pohjimmiltaan on, joten ei noista paljoakaan yksin irti saa.

Ihannetapauksessahan pääsisi testaamaan molempia jonkin aikaa ja sitten valita, mutta aina ei voi ilmeisesti voittaa.
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Samoin. Tule joskus turnauksissa käymään pelaamassa meleetä. :p Oulun triweeklyissä pelataan kans brawlia koska meillä monella sattuu olemaan se ja meillä on sen verran aikaa siellä.
Oho. Mahtaisinkohan osata paikalle. :laugh:

Kerrohhan toki miten sulla menee turnauksissa. Pidetäänpä yhteyttä sillontällöin. ;)
 

Torppe

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
52
Location
Finland (we're waiting for that game!)
Wow täällähän oli hyvä puhe. Kiitos todella tiedosta, mutta olen silti päättänyt ostaa Brawlin vaikka se olisikin huonompi kuin melee, sehän on myös todella hauska seurapeli. you know kun otetaan muutama karjala ja rupeaa pelaamaan niin siinä on paljon hauskaa! :D. Itse asiassa iteseänikin ottaa päähän jos se on tehty helpommaksi kuin melee, mutta pelaan sitä silti :p
ja hyvä kun Brawlissa on edes jotain hyvää teidän mielestä ;P ja toivon, että tulisin tykkäämään brawlista.
ja kuten MetaZone sanoin ei tässä mitään, hyviä kesänjatkoja kaikille ja pidetään yhteyttä ;)
EDIT: ja hyvä Samochan, kun kehuit brawlia edes vähäsen, jotta minulla olisi edes toivoa :D
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Älä tietenkään Torppe ny oleta Brawlin olevan huonompi kuin Melee, sinun ja munki mielestä se voi olla paljon parempi kuin Melee :) Sillon ku odotin NHL 08 playstation 2:lle, kaikki kritisoivat sinä huonoksi ja että Xbox 360 ja palystation 3 versiot ovat PALJON parempia. Ostin sen silti ja totesin sen loistavaksi peliksi, joka antoi hyviä peli hetkiä mulle!

Älä ikinä muuta kantaasi Brawlista, se on PARAS :)
 

Torppe

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
52
Location
Finland (we're waiting for that game!)
Älä tietenkään Torppe ny oleta Brawlin olevan huonompi kuin Melee, sinun ja munki mielestä se voi olla paljon parempi kuin Melee :) Sillon ku odotin NHL 08 playstation 2:lle, kaikki kritisoivat sinä huonoksi ja että Xbox 360 ja palystation 3 versiot ovat PALJON parempia. Ostin sen silti ja totesin sen loistavaksi peliksi, joka antoi hyviä peli hetkiä mulle!

Älä ikinä muuta kantaasi Brawlista, se on PARAS :)
joo yritän parhaani :p olenhan jo pääättänyt ostaa sen, mutta multa rupeaa vähän toivo loppumaan(ja vähän vituttaan) kun kaikki haukkuvat sitä, mutta sehän on AIVAN kokonaan mielipiteestä kiinni. Ja ainiin Samochan.. Missä oikeen pelaatte niitä turnauksia? olisi mielenkiintoista käydä katsomassa ;)
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
joo yritän parhaani :p olenhan jo pääättänyt ostaa sen, mutta multa rupeaa vähän toivo loppumaan(ja vähän vituttaan) kun kaikki haukkuvat sitä, mutta sehän on AIVAN kokonaan mielipiteestä kiinni. Ja ainiin Samochan.. Missä oikeen pelaatte niitä turnauksia? olisi mielenkiintoista käydä katsomassa ;)
Tais puhua Oulusta, täältähän ei oo pitkä matka sinne, vai mitä torppe :)
 

Lanttu

Smash Apprentice
Joined
Jan 2, 2008
Messages
168
Location
Finland
Oulussa ja pääkaupunkiseudulla noita triweeklyjä, peli-iltamia sun muita kaikista eniten on. Isompien turnauksien osalta vaihtelua on sitten enemmän. Viimeisimmän piti olla pari viikkoa sitten Tampereella, mutta se jouduttiin lopulta perumaan.
 

Samochan

Smash Master
Joined
Jun 2, 2006
Messages
3,450
Location
I'm in your house, dsmashing your tv
joo yritän parhaani :p olenhan jo pääättänyt ostaa sen, mutta multa rupeaa vähän toivo loppumaan(ja vähän vituttaan) kun kaikki haukkuvat sitä, mutta sehän on AIVAN kokonaan mielipiteestä kiinni. Ja ainiin Samochan.. Missä oikeen pelaatte niitä turnauksia? olisi mielenkiintoista käydä katsomassa ;)
Tais puhua Oulusta, täältähän ei oo pitkä matka sinne, vai mitä torppe :)
No meilläpäin Muhokselta tulee aika paljon ihmisiä, tekin ootte tervetulleita triweeklyyn jos saan niitä kesän aikaan käyntiin (kun nuokkareista ainakin toinen sulkee ovensa aina kesällä ;_; ). Oulun Kaijonharjun nuorisotalolla sekä puolivälinkankaan nuorisotalolla ollaan triweeklyt järjestetty ja yksi iso turnauskin. Helsingissä on ollut tässä aina vähän väliä peli-iltoja mutta triweeklyt ovat olleet säännöllisempiä täällä oulussa. Muhoksellakin on kuulemma jotain vedetty. Nintendo.fi:ssä tiedotan turnaus-topicissa aina jos tulee jotain.

Itse triweeklyissähän pelaillaan melee singlesit ja melee doublesit, sitten brawl singles ja crew matsi jos on vielä sunnuntaina tarpeeksi porukkaa paikalla. Ollaan kans melee low tier singlesit vedetty joskus ja brawl doublesit ei ole kaukaa haettu. Silloin kun ei ole turnausta siinä niin pelataan joko meleetä tai brawlia tai muita pelejä joita löytyy wiistä. Smash 64 olisi aika kova sana kyllä.

Taitotasollisesti pelaajat vaihtelevat aloittelijoista semi-hyviin, kehittyneisiin, harjaantuneisiin ja suomen parhaaseen pelaajaan (tästä voidaan väitellä toki). Että valinnan varaa löytyy. :p Ja minä ainakin olen valmis opettamaan kaikenlaisia jos kilpailullinen melee kiinnostaa (tai edes yleisesti ottaen kehittyminen).

Itse paikka on todella iso ja sinne mahtuu yli 200 ihmistä ja siellä ollaan yhden yön verran ja sunnuntaina sitten mennään kotia. Paikan päällä on patjoja nukkumiseen (puokkarilla kans peitot ja tyynyt), 2 telkkua valmiiksi (ihmiset tuovat omansa), keittiö, suihku, lehtiä, lautapelejä, langaton nettiyhteys, stereot, biljardipöytä, aika tehokas ilmastointi... ettei tekeminen ihan heti lopu. Nuokkareiden läheisyydessä on myös kauppoja, grillejä ja pizzerioita että niistä saa vaivatta muonaa. Turnausmaksut ovat perinteisesti olleet 2 euroa melee singlesissä ja muut maksuttomia. Kaikki myös luonnollisesti osallistuvat kaikkeen ellei pidä lähteä aikaisin, koska se on kivaa, ja silloin kun on palkintokin pelissä jne. pelataan yleisesti tarkemmin ja paremmin kuin mitä randomeissa otteluissa. Ovi pidetään lukossa niin kukaan randomi ei pääse marssimaan sisään kesken kaiken. Ikäluokka vaihtelee siinä 14-18 vee, mutta itse olen peräti 21. :p

Niin että jos kiinnostaa niin pitäkää silmällä turneetopicia nintendo.fi:n foorumeilla. Ensviikonloppuna tai sitä seuraavana katson jos saisi triweeklyn järkättyä jos joku nuokkari on auki.
 

Lanttu

Smash Apprentice
Joined
Jan 2, 2008
Messages
168
Location
Finland
Oho. Tehän melkoisia ammattipelaajia ootte :D pelaatteko meleetä vai brawlia?
Meleehän tuo pääpeli on ollut, ja tulee olemaan myös vastaisuudessakin. Brawl ei vaan turnauspelaamiseen sovellu. Aika paljon sitä tosin on paikan päällä ollut, ja sitten pelailtu siinä vähemmän "totisia" matseja Meleen ohessa.

Ja itsehän en ole käynyt vasta kuin yhdessä isomassa turneessa Oulussa vuoden alussa, kun ei nappaile Jyväskylästä asti juuri noihin pienempiin peli-iltoihin matkustella.
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
ohhoh. mutta näihin turnauksiin pitää lienee olla ikääkin jonkin verran? meillä ei torpen kanssa sitä oo ku 15 vuoden verran... Ehkä silti kannustamaan, jos hyvät mahikset ois? :D
 

Samochan

Smash Master
Joined
Jun 2, 2006
Messages
3,450
Location
I'm in your house, dsmashing your tv
ohhoh. mutta näihin turnauksiin pitää lienee olla ikääkin jonkin verran? meillä ei torpen kanssa sitä oo ku 15 vuoden verran... Ehkä silti kannustamaan, jos hyvät mahikset ois? :D
Euroopan paras peach on 15 vee :D ja oli vielä jokin aika sitten 14 vuotta. Iällä ei ole oikeasti merkitystä, jotkut 7 vuotiaatkin pelaa meleetä turnauksissa. D:
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Euroopan paras peach on 15 vee :D ja oli vielä jokin aika sitten 14 vuotta. Iällä ei ole oikeasti merkitystä, jotkut 7 vuotiaatkin pelaa meleetä turnauksissa. D:
Oho! Mahoton meininki :D Eikö se ota päähän pelata joitai pieniä vastaan?
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
No ei kai, kun se 7 vuotias ounailee sitä 10 vuotta vanhemmat pelaajat lol.
Heh. Aivan. Ymmärretty. Oispa metka olla näkemässä jotai sellasta turnausta. tollasta peli turnaus höskää en ookkaa ikinä käyny kahtomassa. Vois olla iha jännä. millon sellasia olis?
 

MasterTK

Smash Apprentice
Joined
Aug 15, 2005
Messages
172
Location
Tampere, Finland
Moi, mä oon uusi tuun porist. :)pelasin kirbylla ja odotan nyt brawlia vähänkö se linkki on kova jätkä siinä kun sillä jää piikillä huitoo. :)ootatteko brawlia paljonki minä ajattelin ostaa kolme :) miTÄ UUSIA hahmoja muutEn haluaisitte seuraavaan smashiin :):):):)

Minkälainen meininki täällä on ootteko mun kavereita, pliiis :)
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Saas nähä onko edes seuraavaa Smashia tulossa. Oon ainaki kuullu huhuja, että Brawl tulisi olemaan viimeinen.
 

tumbi

Smash Rookie
Joined
Jun 10, 2007
Messages
8
Selevä tässä tulee tämänhetkinen osallistujalista, eli näiltä henkilöiltä olen saanut sellasen kuvan että olisivat tulossa turneeseen:

-tumbi
-peki
-Pheil3d
-MasterTK
-Ijuka
-Udikku
-WMK
-Neutroni
-Laatikko
-Lime
-Jabi
-Ltax
-Heplo
-Lerssi
-Melo
-Nipi
-Samochan
-PeliQ
 

MetaZone

Smash Cadet
Joined
May 29, 2008
Messages
64
Location
Finland
Totaa... Saanko udella, kuinka tää teidän turnaus toimii. Tarkoitan. Onko tiellä joku sarjataulukko, että arvotte parit, jokainen pari pääsee jatkoon jne... Vai kenties, että jokainen pelaa vastakkain ja se kenellä on lopulta eniten voittoja voittaa turnauksen, vai miten homma toimii?
 
Top Bottom