• Welcome to Smashboards, the world's largest Super Smash Brothers community! Over 250,000 Smash Bros. fans from around the world have come to discuss these great games in over 19 million posts!

    You are currently viewing our boards as a visitor. Click here to sign up right now and start on your path in the Smash community!

The Dutch thread!

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Neemt niet weg dat het gewoon een vorm van vermaak blijft, net als btt of het kijken naar een sport.

Of het nutteloos is is een mening. Ik hecht niet veel waarde aan muay thai (whatever it may be) maar ik zeg niet dat het nutteloos is.

Dat jij break the targets een nutteloze saaie bezigheid vind betekent niet dat het niet een echte serieuze competitie is, er zijn alsnog duizenden mensen die het serieus spelen of gespeeld hebben en genoeg mensen die waardering hebben voor nieuwe filmpjes of strategieen. Ik kijk ze ten minste wel altijd.
Mensen die er geïntereseerd in zijn maakt nog niet iets gerespecteerd. Zeg mij maar eens hoeveel mensen over de hele wereld interesse in deze vorm van (Ryuker's worden) "sport" zijn. In vergelijking met bijvoorbeeld met de Olympische Spelen is dit dus duidelijk niks en is de grens makkelijk te zien tussen een iets wat gerespecteerd is en iets wat gewoon een bezigheid is, waar een selectief groepje mensen onderling elkaar te lopen bestrijden met tijden, wat uiteindelijk niet veel betekent.

Muay Thai is trouwens een Thaise vechtsport waar men elkaar de hersens in trapt, waarbij er gemakkelijk mensen het ziekenhuis in moeten wegens gebroken ribben en waarbij er mensen zelfs dood aan kunnen gaan. Het is zelfs zo zwaar, dat mensen voor hun 30ste stoppen met professioneel Muay Thai.

Waar moet je dan de ondergrens leggen? Als 10 mensen betalen om je te zien spelen? 1000? Moet het op tv uitgezonden worden?

Het gaat mij om de bezigheid (zo snel mogelijk iets doen), het gaat jou om de aantallen mensen die het doen. Natuurlijk zal het niveau hoger worden naarmate meer mensen iets doen, want dan zullen ook meer talenten zich ermee bezig houden, en er meer tijd in steken.

Neemt niet weg dat niet iedereen zomaar de btt wr's zou kunnen verslaan.
De ondergrens ligt bij het hele feit dat erkende sporten als erkende sporten worden gezien. Dat jij BtT waardeert maakt het voor de rest niets anders dan een mini-game. Het niveau, de wedstrijdlust en het hele mooie verhaal dat jullie proberen te maken, maar dat neemt echter niet weg dat het een mini-game is, toegevoegd voor de variatie in het spel.

Irrelevant, wavedashen was ook niet bedoeld door nintendo. Mooie is dat wij doen met het spel wat we willen en niet luisteren wat we van nintendo moeten.
Wavedashen is een glitch, niet een speelmode. Dat überhaupt dit in discussie brengt bewijst alweer dat je geen idee hebt waar je over praat.

Er is wel een competitie. Eerder een alltime ranking van mensen die goede tijden hebben gezet, net als een alltime ranking van de 100 meter sprint.
Een competitie maakt geen sport. Daarbij is de "competitie" zo dat mensen niet tegen elkaar strijden op 1 plek, maar af en toe een filmpje online plaatsen op Youtube.

dan zijn er veel meer mensen die er teveel achter zoeken
Inderdaad. BtT is niets meer dan een mini-game.

Al had het super smash break the targets gegeten hadden we nog steeds veel meer vs mode gespeeld. Het gaat om de inhoud niet om de naam.
Juist, want als een spel Super Soccer had geheten en het ging over draken zou het wel logisch zijn.
Tuurlijk draait het om de naam, het is een commercieel punt en de naam is het belangrijkste als het er op de verkoop aankomt. Ninty heeft duidelijk gemaakt dat het spel om de multiplayer fun draait.

Eerder zinnen herhalen maakt je punt er niet sterker op, alleen vervelender om te lezen.
Als mensen niet steeds met dezelfde argumenten komen, of zinnen die in dezelfde context blijven zitten, dan zou ik me niet hoeven moeten herhalen. Helaas doe jij hier ook hetzelfde, maakt jou nou ook niet echt een haar beter.

Ben ik het mee eens, kan ook respecteren dat ryuker het wel een sport vind, aangezien hij z'n mening over de inhoud van sport heeft laten beinvloeden door het feit dat schaken en dammen sporten genoemd worden.
Ergens respect voor hebben maakt iets nog geen feit.

Probleem opgelost, btt is geen sport, net als schaken geen sport is. Dank u wel dikke van Dale
Gelukkig kan jij dat nog inzien, in tegenstelling tot andere mensen.

cool, piisuke weet wat mensen denken :lick:
op die youtube filmpjes weet je ook niet wie het is, ze zetten immers geen camera op zichzelf, het gaat erom wie ze zijn/wat ze doen in het spel.
de naam van dr mario's BtT record heb k al een aantal keren over mn scherm zien vliegen. dus het lijkt me niet dat ze het niet boeien wie die smashers is. persoonlijk kennen ze hem niet, nee.
ken jij [insert topsporters] wel allemaal persoonlijk?
Nee, maar daar draait het hele punt niet om. Mensen die je op tv ziet en in interviews leer je meer kennen dan iemand die alleen filmpjes post op Youtube en voor de rest niet echt veel inbreng heeft. Tuurlijk zal hij wel op fora posten, maar dit is het internet en iedereen kan zijn wie hij wilt zijn.



Youtube is zowat een nieuw medium opzich geworden. het is een alternatief van naar een stadion gaan of in dit geval naar een zogenaamd BtT-toernooi. waarom die er niet zijn. we hebben Youtube ^^. plus dat die comunity idd een heel stuk kleiner is. en het grootste punt is waarschijnlijk dat je geen directe tegenstander nodig hebt zoals bij een gewoon smash toernooi.
Youtube is niks anders dan een site waar je je eigen filmpjes online kan zetten. ZOver ik weet is het niet mogelijk om televisieprogramma's te kijken op Youtube. Tuurlijk zijn er afleveringen van shows op, maar dat is illegaal en geldt dus niet.
Het draait erom dat Youtube is gemaakt voor korte homevideo's en niet voor andere dingen.
De Olympische Spelen kan je er ook niet live op kijken. Youtube is dus geen nieuwe vorm van medium, want Streamen bestond allang voordat Youtube gemaakt was en Flash ook.



nogmaals, youtube dus.
Norgmaals, zie hierboven.

Dit vind ik een beetje lame. een discussie is soms wel leuk, vooral als beide partijen goede argumenten hebben.


..jep I'm bored :p
Als mensen met goede opmerkingen komen ja. Youtube als een nieuwe vorm van medium zien is er dus niet 1 van.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
Sport tot nutteloos vermaak? Als je bijvoorbeeld naar Muay Thai kijkt, dan zie je dat de hele Thaise cultuur er op gebouwd is en dat het een belangrijk onderdeel is van de samenleving in Thailand.
Dus kom niet met de opmerking aanzetten dat sport nutteloos vermaak is.
Lees man. Ik zeg het origineert uit gekloot en nutteloos(zoals ivo al aangaf is dat ook mening dependent natuurlijk) vermaak dat afweikt van het normale werk dat ze doen. Iemand is maar wat gaan proberen, gaf daar regels en structuur aan( meestal niet alleen) maar denk je dat dat gelijk als sport erkent werd?

Papier is niet persé gemaakt voor schrijven, de eerste vormen op papier waren tekeningen, dat doelde op het spreiden van geschiedenis.
Fijn dat je be begrijpt. Je geeft hier duidelijk aan dat papier eerst voor iets anders bedoeld was en later voor iets anders gebruikt werd. Zoals jij smash stelt hadden we nu alleen nog maar via tekeningen kunnen communiceren op papier :S.
Schrijven is overigens ook gewoon vormen maken op iets die een mens herkent en associeert met iets en combineerd en daardoor een patroon in ziet en het op die manier begrijpt (symbolen/tekeningen) maar laten we plz die kant niet op gaan....

Waarom denk je dat je nu met zijn tweeën de HRC kan spelen in SSBB?
QUOTE]

Omdat ze inzien dat spelers het leuk vinden en er gedreven in zijn. Met zijn 2en HRC spelen kan hele leuke interessante combinaties voort brengen en taferelen die het nog meer erkenning kunnen geven. Ze zullen vast niet de bedoelen hebben er een sport van te maken maar dat gaat andere niet stoppen om er een community omheen te creeeren en gedreven in te worden.

Verder graag niet op de man spelen man. Ik zeg toch ook niet dat je me zwaar teleursteld en niet waardig ben als persoon ofzo. Iedereen heeft recht op een mening alleen enigzins logica in je mening hebben kan het alleen maar verrijken lijkt me. Waar tegenstrijdig heden optreden kaart ik het juist aan..

Op smashboards staan een paar interessante threads over dit onderwerp.
http://smashboards.com/showthread.php?t=70930&highlight=ssbm+sport
http://smashboards.com/showthread.php?t=100177&highlight=ssbm+sport
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Lees man. Ik zeg het origineert uit gekloot en nutteloos(zoals ivo al aangaf is dat ook mening dependent natuurlijk) vermaak dat afweikt van het normale werk dat ze doen. Iemand is maar wat gaan proberen, gaf daar regels en structuur aan( meestal niet alleen) maar denk je dat dat gelijk als sport erkent werd?
Het is een onderdeel van de cultuur. Als er iemand moet lezen dan moet jij dat wel zijn.
Wederom, BtT is geen erkende sport, dus waarom je verder gaat op de discussie "erkende sport" is mij een vraag.

Fijn dat je be begrijpt. Je geeft hier duidelijk aan dat papier eerst voor iets anders bedoeld was en later voor iets anders gebruikt werd. Zoals jij smash stelt hadden we nu alleen nog maar via tekeningen kunnen communiceren op papier :S.
Schrijven is overigens ook gewoon vormen maken op iets die een mens herkent en associeert met iets en combineerd en daardoor een patroon in ziet en het op die manier begrijpt (symbolen/tekeningen) maar laten we plz die kant niet op gaan....
Je snape mijn punt niet. BtT is een MINI-GAME, gemaakt als een klein bezigheidje dat je tussendoor kan spelen. Het is niet gemaakt voor een sport, voor competief spelen. Het is een mini-game. De definitie van een mini-game is niet: dit is een erkende sport. Als mensen er competatief op gaan oefenen maakt het niet meer dan dat het is. Een mini-game. Ben je nou echt zo eigenwijs, of ga je hier verder op in, omdat je niks beters te doen hebt.

Omdat ze inzien dat spelers het leuk vinden en er gedreven in zijn. Met zijn 2en HRC spelen kan hele leuke interessante combinaties voort brengen en taferelen die het nog meer erkenning kunnen geven. Ze zullen vast niet de bedoelen hebben er een sport van te maken maar dat gaat andere niet stoppen om er een community omheen te creeeren en gedreven in te worden.
En wederom zal het niet meer zijn dan een minigame. Ze hebben de multiplayer optie in gestopt, vanwege de variatie, maar het is en blijft een minigame. Smash is niet gemaakt voor BtT en HRC, net zoals Tetra Master niet gemaakt is voor Final Fantasy IX, of de Cook-off Contest voor Suikoden II.
Het is een mini-game gemaakt voor tijdvermaak, niks anders. Je probeert er meer achter te zoeken, maar er zit niks meer achter. BEGRIJP HET NOU!

Verder graag niet op de man spelen man. Ik zeg toch ook niet dat je me zwaar teleursteld en niet waardig ben als persoon ofzo. Iedereen heeft recht op een mening alleen enigzins logica in je mening hebben kan het alleen maar verrijken lijkt me. Waar tegenstrijdig heden optreden kaart ik het juist aan..
Iedereen heeft recht op een mening, maar a. dat gebruiken in een discussie is een vorm van "ik weet niks beters te zeggen" en b: is totaal irrelevant. Het gaat hier niet om meningen, het gaat hier om feiten. Jij gaat uit van je mening, terwijl het feit echter iets anders aanduidt.
Wat jij hier nu doet is proberen een driewieler tot fiets te maken. Op beiden fiets je, maar er zitten grote verschillen in, dat het vergelijken gewoon nutteloos is.

Op smashboards staan een paar interessante threads over dit onderwerp.
http://smashboards.com/showthread.php?t=70930&highlight=ssbm+sport
http://smashboards.com/showthread.php?t=100177&highlight=ssbm+sport[/QUOTE]


Ryuker, leuk stukje enzo. Maar uhm.... BULLCRAP! Smash is geen sport. Als jij serieus denkt dat Smash, of gamen überhaupt een vorm van sport is, dan moet je echt toch even dingen recht gaan zetten.
Competief gamen is geen sport.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
Ryuker, leuk stukje enzo. Maar uhm.... BULLCRAP! Smash is geen sport. Als jij serieus denkt dat Smash, of gamen überhaupt een vorm van sport is, dan moet je echt toch even dingen recht gaan zetten.
Competief gamen is geen sport.
Kzit op school dus ik ga nu niet lang posten, maar 1 vraag. Heb je die threads uberhaupt gelezen? Cybergamen wordt in china erkend als sport en maybe zelfs als olympische sport gezien. Schaken staat erkend als olympische sport . Smash is een sport en net als cybersports in zijn geheel is het een kwestie van tijd voor dat het er voor erkend wordt. Leuk detail. Kheb wat zitten zoeken en vond dat voetbal vroeger ook niet erkend werd als sport....

Je geeft zo alleen maar aan dat je niet echt weet wat een sport is( goedzo trouwens want de definitie er voor verandert ook constant) en je zit maar wat te gissen naar wat jij denkt dat een sport is... .
 

jacobrhcp

Smash Apprentice
Joined
Jan 2, 2007
Messages
124
Ik heb niet alles gelezen, maar ik reageer op een aantal dingen.

1. Piisuke. Dit record is binnen het spel legendarisch. Als je hier komt om het over het spel te hebben en elkaar te helpen er beter in te worden, dan is een dergelijk record een redelijk onderwerp. En kraak in het algemeen mensen iets minder vaak af, want je bent vervelend. Ik zelf heb redelijk wat tijd gestoken in BtT, en ik vind het echt heel bijzonder dat het gelukt is.

2. die gast die sexueel getinte smerige opmerkingen maakte over een zusje, doe dat niet.

3. die gast die opmerkte dat je na 100x een record in stadium kon halen weet niet waar hij het over heeft.

edit: piisuke, en ik heb net die post van je gelezen waar je ryuker aan valt, en je hebt ongelijk. BtT is bedoeld als mini-game, maar dat maakt het niet minder. Het is dom om te zeggen dat dingen altijd zijn wat ze bedoeld waren te worden.
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Kzit op school dus ik ga nu niet lang posten, maar 1 vraag. Heb je die threads uberhaupt gelezen? Cybergamen wordt in china erkend als sport en maybe zelfs als olympische sport gezien. Schaken staat erkend als olympische sport . Smash is een sport en net als cybersports in zijn geheel is het een kwestie van tijd voor dat het er voor erkend wordt. Leuk detail. Kheb wat zitten zoeken en vond dat voetbal vroeger ook niet erkend werd als sport....

Je geeft zo alleen maar aan dat je niet echt weet wat een sport is( goedzo trouwens want de definitie er voor verandert ook constant) en je zit maar wat te gissen naar wat jij denkt dat een sport is... .
Ik weet niet waar ik over praat en jij komt met opmerkingen aan als BtT is een sport. Sterker nog, gamen is een sport. Oh ja hoor Ryuker. Tuurlijk. Gamen is een sport, misschien in dat koppie van jouw misschien, maar in de echte wereld is het toch echt niet waar.

http://dictionary.reference.com/browse/sport hier heb je een mooie link. De betekenis is precies hetzelfde als in het Nederlands. Sport is een fysieke activiteit. Er tegen ingaan is hetzelfde als zeggen dat een cirkel asymmetrisch is. Gewoonweg een ondoordachte domme uitspraak. Ryuker, dat jij het anders vindt moet je lekker zelf weten, maar er gewoon eigenwijs tegen ingaan is echt sneu.

Tsja, China is trouwens ook een echt goed land om te vergelijken. Het land waar gamers hunzelf doodmaken als ze verliezen in Starcraft en Counterstrike. Het land dat een doodstraf heeft en onder een zwaar communistsich regime staat. Ja hoor Ryuker, je komt weer met goed punten aanzetten.

Ja, ik heb de stukjes voor het grotendeel gelezen, maar ik kon niet stoppen met lachen toen het ging over dat hij serieus dacht dat Smashen een sport was.

En ik weet niet wat sport is? Blijkbaar weet jij het beter, want gamen is een echte sport hoor. Ik geloof je helemaal Ryuker. Hoe kan ik toch zo stom zijn. <_< Ryuker, dit is niet nodig. Geef nou gewoon toe dat Smash geen sport is.

Ik heb niet alles gelezen, maar ik reageer op een aantal dingen.

1. Piisuke. Dit record is binnen het spel legendarisch. Als je hier komt om het over het spel te hebben en elkaar te helpen er beter in te worden, dan is een dergelijk record een redelijk onderwerp. En kraak in het algemeen mensen iets minder vaak af, want je bent vervelend. Ik zelf heb redelijk wat tijd gestoken in BtT, en ik vind het echt heel bijzonder dat het gelukt is.
En hoe maakt dat BtT een sport? Ik ben vervelend? Leg mij eens uit, waarom het mij moet interesseren wat jij van mij vindt? Ik ken je niet en om eerlijk te zijn zal ik er niet wakker van liggen. BtT is een minigame, gemaakt en toegevoegd voor vermaak eventjes tussendoor.
Dat er mensen zijn die er competief op oefenen en spelen, maakt iets niet meer dan dat het is. Goh, ik heb me wederom herhaald. LEES POSTS VOORDAT JE COMMENTAAR GEEFT!

edit: piisuke, en ik heb net die post van je gelezen waar je ryuker aan valt, en je hebt ongelijk. BtT is bedoeld als mini-game, maar dat maakt het niet minder. Het is dom om te zeggen dat dingen altijd zijn wat ze bedoeld waren te worden.
Nee, het is een mini-game, het maakt het niet meer. Het is een klein spelletje (wat het ook letterlijk betekent, DUH), in een groot spel. Mini-games worden toegevoegd als 'easter eggs', grapjes, bonus, of als een klein extraatje. Er zit niks anders achter.
Iedereen die er een competitie van maakt moet dat lekker zelf weten, maar dat betekent niet dat iedereen maar de BtTers moeten gaan respecteren, als ik het sneu vind, dan zeg ik dat. Een mini-game is een mini-game, niks meer en niks minder.
De competitie is een uit de hand gelopen grap.
 

Exalador

Smash Lord
Joined
Jul 9, 2006
Messages
1,083
Location
Zoetermeer, The Netherlands
Ik ga me toch maar even mengen in deze zinloze discussie >_>

ten eerste is het wel zo dat 'games' op veel plekken geaccepteerd wordt als sport... e-sport als je wilt, om maar het maar even naar een 'tak van de sport' te zetten... er is zelfs een bond voor en ook in nederland... net even gekeken... kijk maar: www.e-sportbond.nl.. Gamen is dus een VORM van sport.. genaamd e-sport..

Net zoals het punt van Shadow: schaken dan? daar zit toch ook geen echte fysieke activiteit bij? nee, maar het is toch ECHT een sport... ook een andere tak.. namelijk DENKsport, iets waar de meeste van jullie na het kijken van deze discussie klaarblijkelijk grote moeite mee hebben >_> om nog wat andere dingen te noemen die geen echte 'fysieke inspanning' hebben maar ook als sport worden gezien: snooker, bridge en bijvoorbeerd darts.

verder leuk om te weten: leuk dat het eerste synoniem voor sport in je link 'game' is, niet dat ik wil zeggen dat de 2 hierdoor automatisch aan elkaar verbonden zijn


EDIT: ook zoiets... zeggen dat ryuker ondoordachtige posts maakt... en dan zelf zeggen dat een vergelijking met een ander land lomp is.. met name china, en dan geef je mede onderbouwing door middel van politiek kwesties en regeringsvorm die daar spelen... alsof dat iets te maken heeft met het onderwerp... goeie onderbouwing.. >_>

ook nog: jeez... je kan net zon goede redenering geven met een stuk kortere post... door je post langer te maken wordt ie niet beter...

daarmee wil ik wel nog zeggen dat ik BtT zelf bij lange na niet als sport zie.. das gewoon een minigame wat leuk tijdverdrijf en competitie bied voor sommigen.. ik heb het hier over games in zn algemeen
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
http://dictionary.reference.com/browse/sport hier heb je een mooie link. De betekenis is precies hetzelfde als in het Nederlands. Sport is een fysieke activiteit.

wat is schaken dan...?
is al een paar keer geroepen, maar heb je niet op gereageert.
Het is net toegevoegd, wat verwacht je nou. Dat schaken er nu tussen staat, betekent niet dat gamen ineens een sport is.


Ik ga me toch maar even mengen in deze zinloze discussie >_>

ten eerste is het wel zo dat 'games' op veel plekken geaccepteerd wordt als sport... e-sport als je wilt, om maar het maar even naar een 'tak van de sport' te zetten... er is zelfs een bond voor en ook in nederland... net even gekeken... kijk maar: www.e-sportbond.nl.. Gamen is dus een VORM van sport.. genaamd e-sport..
Nog een keer. 1 Bond maakt geen sport. Gamen is geen vorm van sport, het is een hobbie/tijdsverdoening. Sommige mensen hebben er hun beroep van gemaakt (Fatal1ty), maar dat maakt het nog geen sport. Waarom denken mensen dit? Als 2 mensen een wedstrijd doen in het gooien van een meloen, om te kijken wie het verst gooit, er daarna naar toe rennen en dan opeten, maakt het geen sport. Gamen is GEEN SPORT.

Net zoals het punt van Shadow: schaken dan? daar zit toch ook geen echte fysieke activiteit bij? nee, maar het is toch ECHT een sport... ook een andere tak.. namelijk DENKsport, iets waar de meeste van jullie na het kijken van deze discussie klaarblijkelijk grote moeite mee hebben >_> om nog wat andere dingen te noemen die geen echte 'fysieke inspanning' hebben maar ook als sport worden gezien: snooker, bridge en bijvoorbeerd darts.
Snooker geen fysieke inspanning? Heb jij wel eens een uur snooker gespeeld op hoog niveau? Ditzelfde geld trouwens voor darten.
Schaken is toegevoegd vanwege de grote clubs en verenigingen, net zoals de historie van schaken. Het is niet zo 'fysiek' als poolstokhoogspringen, maar 100x meer sport dan gamen, competief of niet.

verder leuk om te weten: leuk dat het eerste synoniem voor sport in je link 'game' is, niet dat ik wil zeggen dat de 2 hierdoor automatisch aan elkaar verbonden zijn
Game is vertaald spel in het Engels. Sport is een vorm van spel. Lijkt me duidelijk. Game is niet videogame, wat de officiële naam is van computerspelletjes op consoles.


EDIT: ook zoiets... zeggen dat ryuker ondoordachtige posts maakt... en dan zelf zeggen dat een vergelijking met een ander land lomp is.. met name china, en dan geef je mede onderbouwing door middel van politiek kwesties en regeringsvorm die daar spelen... alsof dat iets te maken heeft met het onderwerp... goeie onderbouwing.. >_>
Nee, het heeft niks te maken met het onderwerp, maar zo heeft China helemaal niks te maken met het onderwerp, gamen is een sport.

ook nog: jeez... je kan net zon goede redenering geven met een stuk kortere post... door je post langer te maken wordt ie niet beter...
Ik moet ze langer maken, want veel mensen lezen niet en begrijpen niet wat ik zeg.

daarmee wil ik wel nog zeggen dat ik BtT zelf bij lange na niet als sport zie.. das gewoon een minigame wat leuk tijdverdrijf en competitie bied voor sommigen.. ik heb het hier over games in zn algemeen
Games over het algemeen is geen sport. Leer er mee leven. Mensen die denken dat het wel zo is, moeten duidelijk eens aan een sport gaan doen en dan nog een keer zeggen of ze zo denken.
Ryuker doet aan schermen, dus mijn verbazing over zijn mening en koppigheid is groots.
 

Marc

Relic of the Past
BRoomer
Joined
Sep 14, 2002
Messages
16,284
Location
The Netherlands
Jezus, nog steeds.

Schaken is een denksport en zo'n beetje het enige waar er een dunne scheidslijn is tussen een spelletje en een sport. Sport is in principe fysieke activiteit. Een spel competitief spelen maakt het geen sport! Verder denk ik bij de gemiddelde gamenerd juist niet aan sport, maar dat kan aan mij liggen. Tegenwoordig proberen ze competitive gaming aan de man te brengen als eSports. IMO veel te pretentieus, maar het is beter dan het simpelweg sport noemen.

Verder moeten mensen, met name Rukker, eens ophouden met definities zo te plooien dat alle verschillen wegvallen en het over hetzelfde lijkt te gaan. Een woordenboek is al genoeg om zoiets onderuit te trappen. Ook al die vergelijkingen tot in het absurde doortrekken slaat nergens op. Een analogie is bedoeld om iets te verduidelijken, iets kracht bij te zetten, niet als punt op zich. Waarom? Omdat elke analogie ergens faalt.

2. die gast die sexueel getinte smerige opmerkingen maakte over een zusje, doe dat niet.
Ik zou m'n vrouwelijke familieleden voorlopig maar binnen houden, als ik jou was. Vooral die onder de 12. :3
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Over e-sports trouwens:

Electronic sports, abbreviated e-sports or eSports, is used as a general term to describe the play of video games as a professional sport. Other terms include competitive gaming, cybersports, cyber athletics (used by the CPL) and V-Sports (used by the GGL)

Hier wordt wederom niet gezegd dat gamen een sport is. Trouwens, als je je moet verschuilen achter e-games, dan ben je best wel sneu hoor. E-games, in andere woorden, ik ben een nerd.
 

ivootjes(nr18)

Smash Lord
Joined
Jun 17, 2003
Messages
1,345
Location
Holland, Hoorn
Blabla, jongens, het is genoeg geweest, de dikke van dale heeft uitleg gegeven, gamen is geen sport, net als schaken geen sport is.

gamen valt onder esports
schaken en dammen onder denksporten

esports en denksporten zijn woorden om aan te geven dat er competitie is, en dat het om een spel gaat. esports en denksporten vallen dus niet onder echte sporten. Er is immers geen fysieken inspanning aanwezig.

Enige overeenkomst tussen esports, denksports en sporten is dat het om een spelletje gaat en dat je dus een competitie kan doen.

Sport is een fysieke activiteit. Er tegen ingaan is hetzelfde als zeggen dat een cirkel asymmetrisch is. Gewoonweg een ondoordachte domme uitspraak. Ryuker, dat jij het anders vindt moet je lekker zelf weten, maar er gewoon eigenwijs tegen ingaan is echt sneu.
Je gaat jezelf even later tegenspreken, en wederom een fikse portie haat richting ryuker? Kan je hem niet met objectieve opmerkingen neerhalen?

Schaken is toegevoegd vanwege de grote clubs en verenigingen, net zoals de historie van schaken. Het is niet zo 'fysiek' als poolstokhoogspringen, maar 100x meer sport dan gamen, competief of niet
Dit is een mening, want dit wordt totaal niet ondersteund door de definitie van het woord sport. Dat jij het meer een sport vindt betekent niet dat het dat is. Ik vind schaken bijvoorbeeld niet echt sportief, achter een meloen aanrennen is al sportiever. (en ja, daar kan je een sport van maken, als je maar regels verzint en een competitie opzet valt het op alle mogelijk manieren binnen de definitie van het woord sport)

Hier wordt wederom niet gezegd dat gamen een sport is. Trouwens, als je je moet verschuilen achter e-games, dan ben je best wel sneu hoor. E-games, in andere woorden, ik ben een nerd
Nog een mening, geen objectieve inhoud, alleen maar om mensen naar beneden te halen die het niet met hem eens zijn. Laat dit soort opmerkingen voortaan maar helemaal weg.

Nee, het is een mini-game, het maakt het niet meer. Het is een klein spelletje (wat het ook letterlijk betekent, DUH), in een groot spel. Mini-games worden toegevoegd als 'easter eggs', grapjes, bonus, of als een klein extraatje. Er zit niks anders achter
Wat er achter zit maken we zelf wel uit, net als de hoeveelheid energie en moeite die erin gestoken wordt. Daarvoor heb ik jou niet nodig, en nintendo ook niet. Sterker nog, wat nintendo ermee bedoeld heeft is totaal irrelevant, ze kunnen het toch niet meer veranderen, noch kunnen ze mensen ervan weerhouden om te speedrunnen.

De competitie is een uit de hand gelopen grap
Nog een mening, de competitie is juist interessant, en dat is mijn mening. Maarja, meningen kan je niet vergelijken he.

Persoonlijk vind ik sport een uit de hand gelopen grap, iets wat ooit bedoeld was als een spel waarbij je vriendschappelijk tegen elkaar speelde is uitgelopen tot iets waar miljoenen mee verdiend wordt, waarvoor mensen elkaar de tanden uit de bek slaan en de paparazi bij topsporters voor de deur ligt. Dat noem ik pas een uit de hand gelopen spelletje ;)
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Je gaat jezelf even later tegenspreken, en wederom een fikse portie haat richting ryuker? Kan je hem niet met objectieve opmerkingen neerhalen?
Ik haat Ryuker helemaal niet. Hij komt gewoon met opmerkingen die slaan als een tang op een varken.


Dit is een mening, want dit wordt totaal niet ondersteund door de definitie van het woord sport. Dat jij het meer een sport vindt betekent niet dat het dat is. Ik vind schaken bijvoorbeeld niet echt sportief, achter een meloen aanrennen is al sportiever. (en ja, daar kan je een sport van maken, als je maar regels verzint en een competitie opzet valt het op alle mogelijk manieren binnen de definitie van het woord sport)
Je snapt mijn punt hier duidelijk niet.

Nog een mening, geen objectieve inhoud, alleen maar om mensen naar beneden te halen die het niet met hem eens zijn. Laat dit soort opmerkingen voortaan maar helemaal weg.
Lees mijn quote nog een keer. Het is een feit dat e-sports geen sport is, maar dat men het speelt alsof het sporten zijn. HOe kan dat nou een mening zijn? Als je het verschil tussen een feit en een mening niet kent, wat doe je hier dan?

Wat er achter zit maken we zelf wel uit, net als de hoeveelheid energie en moeite die erin gestoken wordt. Daarvoor heb ik jou niet nodig, en nintendo ook niet. Sterker nog, wat nintendo ermee bedoeld heeft is totaal irrelevant, ze kunnen het toch niet meer veranderen, noch kunnen ze mensen ervan weerhouden om te speedrunnen.
Hier verdien je een prijs voor. De prijs voor domste opmerking ooit. "Wat erachter zit maken we zelf wel uit?" Sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord dat fans bepalen waarvoor iets gebruikt wordt. Ninty heeft het als tijdsverdoening er in gedaan, als een grapje, 'fan service', dat JIJ er andere dingen over denkt, maakt het niet anders. Wie denk je wel dat je bent, door te zeggen dat je zelf wel bepaalt waar iets voor diend? Wat Nintendo ermee bedoeld is totaal irrelevant? Ze zijn verdorie de eigenaar van het hele concept, wie denk je dat relevanter is? Een of ander 'random persoontje' die niemand kent, of Nintendo?

Nog een mening, de competitie is juist interessant, en dat is mijn mening. Maarja, meningen kan je niet vergelijken he.
Dat het interessant is, maakt het niet anders dan een uit de hand gelopen grap. Zover ik weet deden mensen dit voor de grap in de oude dagen van SSBM. Dit is nu niet meer het geval. Dus ja, een uit de hand gelopen grap.

Persoonlijk vind ik sport een uit de hand gelopen grap, iets wat ooit bedoeld was als een spel waarbij je vriendschappelijk tegen elkaar speelde is uitgelopen tot iets waar miljoenen mee verdiend wordt, waarvoor mensen elkaar de tanden uit de bek slaan en de paparazi bij topsporters voor de deur ligt. Dat noem ik pas een uit de hand gelopen spelletje ;)
Wederom, vaak zijn sporten gebaseerd op cultuur. Tafeltennis bijvoorbeeld in China, Muay Thai in Thailand en zo kan ik nog meerdere sporten op noemen. Het is cultuur, als je dat een grap vindt, dan ben je wel een van de meest respectloze personen op de hele wereld. Een cultuur een grap vinden, jij durft.
 

ivootjes(nr18)

Smash Lord
Joined
Jun 17, 2003
Messages
1,345
Location
Holland, Hoorn
Je snapt mijn punt hier duidelijk niet
Leg het dan duidelijk uit, als ik moet kiezen tussen de dikke van dale of jou geloof ik de dikke van dale.

Mijn punten schijnen ook niet altijd bij jou door te dringen maar dat is dus wederzijds ;)

Lees mijn quote nog een keer. Het is een feit dat e-sports geen sport is, maar dat men het speelt alsof het sporten zijn. HOe kan dat nou een mening zijn? Als je het verschil tussen een feit en een mening niet kent, wat doe je hier dan?
Wacht, ik zal je uitleggen hoe ik die zin lees: "E gamen is een mooi woord voor nerd zijn, en als je een nerd bent ben je een loser"
Dat lijkt me een mening. Is ook het gedeelte wat ik gequote had.

Sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord dat fans bepalen waarvoor iets gebruikt wordt
Ik heb nog nooit gehoord dat het niet mag, ik heb toch betaald voor het spel? Al lik ik iedere dag even aan de cd, het zal nintendo worst wezen wat ik ermee doe. Als mensen ssbm kopen voor break the targets zijn ze daar ook blij mee. Uiteindelijk draait het hun om het geld dat ze ermee verdienen.

Wederom, vaak zijn sporten gebaseerd op cultuur
Cultuur is gebaseerd op sport, niet andersom.

Tafeltennis bijvoorbeeld in China, Muay Thai in Thailand en zo kan ik nog meerdere sporten op noemen. Het is cultuur, als je dat een grap vindt, dan ben je wel een van de meest respectloze personen op de hele wereld. Een cultuur een grap vinden, jij durft.
Je kan respect voor iemand hebben zonder zijn gewoontes interessant te vinden. Ik heb bijvoorbeeld wel respect voor jou maar niet voor die waardeloze spelletjes waarvan je de hele verhaallijn gaat uitpluizen om vervolgens mensen online met bergen tekst te bombarderen omdat ze niet weten wat sephirot doet. Verder zal het me worst wezen dat ze elkaar verrot slaan onder het mom vermaak en cultuur in thailand, als ze mij er maar buiten laten. Moet ik daar respect voor geven dan?

En zelf heb je er ook geen problemen mee om subculturen de grond in te boren maar dat schijnt minder erg te zijn dan hele culturen. Minderheden zijn altijd makkelijk te verslaan he ;) Zeker nerds die aan eSports doen.

Niet de bedoeling om zo snel mogelijk te doen he? :( Het staat alleen maar zo op de site van nintendo
 

Rici

I think I just red myself
BRoomer
Joined
Nov 23, 2005
Messages
4,670
Location
Iraq
NNID
Riciardos
Ha, ik ga me ook ff in de discussie werpen.

Eigenlijk heeft iedereen hier zo gelijk, alleen zien ze het niet van een ander. Piisuke heeft gelijk dat gamen geen sport is, e-sports zijn namelijk gewoon games. Rukker heeft ook op een punt gelijk, want je kan e-sports wel als een sport zien, alleen niet op de manier hoe Piisuke dat doet. Het miscommunicatie zit hem hier dus in dat SSBM geen sport is, maar wel een e-sport. Net zoals (wat al eerder gezegd is) schaken geen sport is, maar wel een denksport.


Maar zover het om persoonlijke meningen gaat vind ik wel dat Piisuke gelijk heeft. Gamen is geen sport, en ik vind het ook nogal nutteloos dat ze het tegenwoordig eSports noemen. Ik bedoel, wat is er mis met het woord gamen? Ze zullen het waarschijnlijk zo genoemd hebben zodat ze in ieder geval voelen alsof ze aan een sport doen.

Zie je de kennismaking gesprekken van de toekomst al?
"En, doe je ook aan sport?"
"Jazeker!"
"Oh ja, wat precies dan?"
"Ik doe aan virtueel voetballen en virtueel boxen"
"...ooooh interessant zeg"

Dus, mijn mening is eigenlijk beetje hetzelfde als Piisuke: als je gamen een sport vindt, dan ben je eigenlijk wel een ongelooflijke nerd en moet je minder achter je computer zitten.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
Hoewel ik die laatste post waardeer kom je met een paar rare voorbeelden. Gamen in op zich geen sport ofcourse aangezien je er niet alleen competitieve vormen in hebt. Verder is gamen ook eigenlijk spelen. Het feit e-sports wijst er op dat spelers van een spel meer hebben gemaakt. Ze hebben er een community om heen toegevoegt, ze hebben er teams voor die wekelijks trainings sessies houden en houden er internationale toernooien in ( en er is ook nog media aandacht voor). Daarnaast gaat er ook nog flink wat geld in omloop. E-sports simpel gezegd dus competitief gamen op andere niveau en dicht in de buurt van hoe oudere sporten die zich nu veel meer ontwikkeld hebben en zijn uitgegroeid. In korea zelfs zo groot dat ze het volgens mij alleen nog maar als sport zien in geval van starcraft.

Die laatste zin kan je beter maar weg editen want wat je daar stelt slaat echt nergens op :S.

Dan voor piisuke ten opzichte van schermen. Juist door schermen ben ik gaan overwegen of smash zoals wij het spelen erkend kan worden als sport. Schermen en Smash zijn namelijk enorm similair ( schaak ook overigens). Ik kwam hier op door een trainer die ik geinterviewd zag worden die schermen vergeleek met tennis: Het zit em in het basis principe dat niet veel verscheelt. Beiden bewegen in een 2d ruimte. Beide werken met een principe van aanval en verdediging enz en beide hebben 2 spelers( of in het geval van teams 4 maar dat is nie bij schermen) die vechten om de eerste slag ( smash gaat overigens daarna verder en bevat meer countermethodes dan schermen). Beide zijn ook enigzins turnbased in de zin van dat je beurten gebruikt en daarna moet herstellen, in het geval van smash heb je gewoon lag of ben je nog aan het aanvallen) in het geval van schermen ben je verplicht een aanval afteweren voor je zelf aanvalt. Ik zou schermen eigenlijk nog eenvoudiger stellen dan smash. Spacing, timing, mindgames zijn er in ook musthaves en in beide spel vormen beschikken de spelers over verschillende aanvals methodes( moves). Het unieke aan smash tenopzichte van schermen is dat je bij smash mensen ook nog van het level af moet werken en edge guarden en verschillende chars tot je beschikking hebt.

Ik weet dat het niet door iedereen erkend wordt maar je moet toegeven dat waarom ik cybergames, e- sports, smash enz als een nieuwe soort sport zie niet heel ver gezocht is. Ik zie het meer zoals darten, schaak enz vroeger net zo goed niet erkend werden en een logische stap tenopzichte van de technologische ontwikkelingen.

De hele discussie over lameheid is ook bij schermen een punt geweest en frankly zijn ze er zelfs nog conservatiever in dan de ssbm community. Weer zoiets waarin de 2 werelden niet zo verschillen. Feit is wel, schermen is beter georganiseerd en veel meer ontwikkeld dus de smash scene indrukwekkender vinden dan de scherm scene durf ik niet te stellen.

"Zie je de kennismaking gesprekken van de toekomst al?
"En, doe je ook aan sport?"
"Jazeker!"
"Oh ja, wat precies dan?"
"Ik doe aan virtueel voetballen en virtueel boxen"
"...ooooh interessant zeg"
"
Zin van de toekomst! ^^
Hoe denk je dat mensen voor het eerst reageerden toen ze stelden dat ze sportief waren door tegen een balletje te trappen.
Oeh interressant zeg maar ik doe een echte sport*gaat weer hardlopen* ...
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Leg het dan duidelijk uit, als ik moet kiezen tussen de dikke van dale of jou geloof ik de dikke van dale.
Ik zeg dat SSBM geen sport is en de dikke van dale ook niet, waar zit het verschil? Zeg nou gewoon iets dat toevoegd aan deze hele discussie.

Mijn punten schijnen ook niet altijd bij jou door te dringen maar dat is dus wederzijds ;)
Tot nu toe heb ik je niet echt punten zien maken. Je loopt een beetje heen en weer van de ene kant naar de andere kant, maar met concrete antwoorden kom je niet.

Wacht, ik zal je uitleggen hoe ik die zin lees: "E gamen is een mooi woord voor nerd zijn, en als je een nerd bent ben je een loser"
Dat lijkt me een mening. Is ook het gedeelte wat ik gequote had.
Ik zei dat je achter de e-sport verschuilen sneu is. Dat jij gelijk negatief denkt bij het woord 'nerd' doe je zelf.

Ik heb nog nooit gehoord dat het niet mag, ik heb toch betaald voor het spel? Al lik ik iedere dag even aan de cd, het zal nintendo worst wezen wat ik ermee doe. Als mensen ssbm kopen voor break the targets zijn ze daar ook blij mee. Uiteindelijk draait het hun om het geld dat ze ermee verdienen.
Dan bepaal je wat je doet met je spel, niet waar het spel voor gemaakt is. Dat zijn 2 verschillende dingen. Nintendo zal het een worst wezen dat je jouw mini-dvd likt, maar daar hebben ze het spel niet voor gemaakt. Wederom, jij bepaalt niet waarvoor iets gemaakt is, dat bepaalt Nintendo. Ook als Nintendo een spel voor een bepaalde reden maakt en jij gaat er iets achter zoeken, dan ben wederom jij diegene die er misschien te veel achter zoekt.

Cultuur is gebaseerd op sport, niet andersom.
Muay Thai was in eerste instantie geen sport, maar werd gebruikt door het Thaise leger tegen de volkeren van voormalig Burma. Je zit hier dus fout.

Je kan respect voor iemand hebben zonder zijn gewoontes interessant te vinden. Ik heb bijvoorbeeld wel respect voor jou maar niet voor die waardeloze spelletjes waarvan je de hele verhaallijn gaat uitpluizen om vervolgens mensen online met bergen tekst te bombarderen omdat ze niet weten wat sephirot doet. Verder zal het me worst wezen dat ze elkaar verrot slaan onder het mom vermaak en cultuur in thailand, als ze mij er maar buiten laten. Moet ik daar respect voor geven dan?
Ik pluis geen verhaallijnen uit, ik lees wat er in het spel gezegd wordt. Ieder met een beetje IQ doet dat ook. Waarschijnlijk de reden dat jij SSBM speelt, te veel tekst verward je >_o. Let er op, dit was een grapje =o.
En waardeloze spelletjes? Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Respect kun je ook hebben voor dingen waar je geen verstand van hebt, of je zou de moeite kunnen nemen om er iets van te lezen. Het kan echt geen kwaad om over andere culturen iets te leren.

En zelf heb je er ook geen problemen mee om subculturen de grond in te boren maar dat schijnt minder erg te zijn dan hele culturen. Minderheden zijn altijd makkelijk te verslaan he ;) Zeker nerds die aan eSports doen.
De egames een cultuur? Oja, tuurlijk hoor Ivo.

1. Dit is SSBB, niet SSBM
2. Dit zegt nog steeds niks over een competitie, of waarvoor SSBB gemaakt is.

Hoewel ik die laatste post waardeer kom je met een paar rare voorbeelden. Gamen in op zich geen sport ofcourse aangezien je er niet alleen competitieve vormen in hebt. Verder is gamen ook eigenlijk spelen.
Niet te geloven. Pagina's ga je tegen mij in, over het feit dat gamen wel een sport is en dan nu zeg je ineens van niet. *slaps forehead*

Dan voor piisuke ten opzichte van schermen. Juist door schermen ben ik gaan overwegen of smash zoals wij het spelen erkend kan worden als sport. Schermen en Smash zijn namelijk enorm similair ( schaak ook overigens). Ik kwam hier op door een trainer die ik geinterviewd zag worden die schermen vergeleek met tennis: Het zit em in het basis principe dat niet veel verscheelt. Beiden bewegen in een 2d ruimte. Beide werken met een principe van aanval en verdediging enz en beide hebben 2 spelers( of in het geval van teams 4 maar dat is nie bij schermen) die vechten om de eerste slag ( smash gaat overigens daarna verder en bevat meer countermethodes dan schermen). Beide zijn ook enigzins turnbased in de zin van dat je beurten gebruikt en daarna moet herstellen, in het geval van smash heb je gewoon lag of ben je nog aan het aanvallen) in het geval van schermen ben je verplicht een aanval afteweren voor je zelf aanvalt. Ik zou schermen eigenlijk nog eenvoudiger stellen dan smash. Spacing, timing, mindgames zijn er in ook musthaves en in beide spel vormen beschikken de spelers over verschillende aanvals methodes( moves). Het unieke aan smash tenopzichte van schermen is dat je bij smash mensen ook nog van het level af moet werken en edge guarden en verschillende chars tot je beschikking hebt.
En

Marc said:
Verder moeten mensen, met name Rukker, eens ophouden met definities zo te plooien dat alle verschillen wegvallen en het over hetzelfde lijkt te gaan. Een woordenboek is al genoeg om zoiets onderuit te trappen. Ook al die vergelijkingen tot in het absurde doortrekken slaat nergens op. Een analogie is bedoeld om iets te verduidelijken, iets kracht bij te zetten, niet als punt op zich. Waarom? Omdat elke analogie ergens faalt.
Ik weet dat het niet door iedereen erkend wordt maar je moet toegeven dat waarom ik cybergames, e- sports, smash enz als een nieuwe soort sport zie niet heel ver gezocht is. Ik zie het meer zoals darten, schaak enz vroeger net zo goed niet erkend werden en een logische stap tenopzichte van de technologische ontwikkelingen.
Ik heb het al een aantal keer uitgelegd. Ik ga het niet nog een keer doen.

De hele discussie over lameheid is ook bij schermen een punt geweest en frankly zijn ze er zelfs nog conservatiever in dan de ssbm community. Weer zoiets waarin de 2 werelden niet zo verschillen. Feit is wel, schermen is beter georganiseerd en veel meer ontwikkeld dus de smash scene indrukwekkender vinden dan de scherm scene durf ik niet te stellen.
Nog een keer, overeenkomsten maken 2 dingen niet gelijk. Er is een duidelijk verschil wat een vorm van sport is, er zijn genoeg bronnen gegeven.
Een appel en een aardappel kan je beiden eten, maar toch zijn ze heel verschillend.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
QUOTE]Niet te geloven. Pagina's ga je tegen mij in, over het feit dat gamen wel een sport is en dan nu zeg je ineens van niet. *slaps forehead*[/QUOTE]

Ik heb nooit gezegd dat gamen( spelen) op zich een sport is >.> Ik suggereer dat competitief gamen een sport is. Zoals exa al zei zijn er verschillende takken in. Is dat zo moeilijk om in te zien :S. Verder kan ik sport ook niet precies defineren. Niemand heeft het tot nu toe echt gekund net als dat het principe spel ook maar meerdere definities voor bestaan.
Ik denk wel dat we er beide van uit kunnen gaan ( afgaand op je argumenten) dat we als vereiste voor een sport zien dat er een bepaalde inspanning bij hoort ten op zichte van de competitiviteit. Fysiek of niet fysiek.

Op je argument dat nintendo btt maar voor de lol er in gooit en dat ssbm alleen maart gespeeld moet worden zoals nintendo bedoeld heb ik dit te zeggen:

Nintendo geeft je alleen maar iets waarmee jij wat kan doen tot op het punt dat spel toelaat. Verder ben je vrij. Niks maakt een gamedesigner blijer dan dat een multiplayer game die je hebt ontworpen door de spelers een andere draai aan wordt gegeven. Het laat zien dat mensen je game waarderen en er zelfs weer nieuwe spel vormen mee bedenken wat alleen maar mooi is voor het bedenken van games op zich.

Nog een wijze levensles: Tot op het punt dat een game verkocht wordt en in handen van de speler komt is het de spelers keuze om er whatever mee te doen. De spelers maken uiteindelijk de gameplay tot wat het is. Nintendo heeft het recht niet om te beslissen hoe je moet spelen ze geven je alleen maar een suggestie. In mario galaxy heb je ook veel vrijheid om te doen wat je wilt bv. Slecht voorbeeld om nintendo als restricterende gamedeveloper te nemen.
Sakurai zegtzelfs btw dat hij smash al veel op een sport vind lijken. Staat bij zijn uitleg over hoe de basis werkt op de dojo. Of ie er nou ssbm of ssbb mee bedoelt maakt niks uit.

Zoals jij stelt is counterstrike ook maar een side event van half life terwijl het tot iets heel anders is uit gegroeid... .

En volgens jou had speerwerpen nooit bedacht mogen worden :S. Speren zijn namelijk bedoel om te jagen en niet om zo ver mogelijk mee te gooien.

Sakurai stelt zelfs btw dat hij smash al veel op een sport vind lijken

Over je argument over overeenkomsten:
Er zitten wel heel wat overeenkomsten tussen. Alleen het fysieke is het echt wezelijke wat ontbreek aan competitief smash spelen. Schaak laat zien dat dat laatste punt soms niet zo nauw genomen kan worden en meer kan omschreven worden als een vrij extreme inspanning. En in die zin qualificeert het er gewoon voor dat smash best wel eens als sport erkend kan worden in de toekomst als de community stand houd en nog verder groeit.

Het gaat mij deze discussie niet om te winnen ofzo( als je je zelf als winnaar wil verklaren ga je gang). Ik vind hem op dit moment gewoon wel interessant enzo. Ik begon ermee om te proberen jou zo ver te krijgen dat je mensen niet zo bekritiseerd op wat ze doen, goed vinden, indrukwekkend vinden enz. Verder was je stelling van atletiek en mini-game niet zo concreet als jij denkt en aangezien ik elke maandag steeds meer geconfronteerd wordt met wat een spel echt is en verschillenden onderzoeken er naar en wanneer we kunnen spreken van een competitie enz ik je er op wou wijzen dat het niet zo concreet was ^^.
Eigenlijk heeft iedereen hier zo gelijk, alleen zien ze het niet van een ander. Piisuke heeft gelijk dat gamen geen sport is, e-sports zijn namelijk gewoon games. Rukker heeft ook op een punt gelijk, want je kan e-sports wel als een sport zien, alleen niet op de manier hoe Piisuke dat doet. Het miscommunicatie zit hem hier dus in dat SSBM geen sport is, maar wel een e-sport. Net zoals (wat al eerder gezegd is) schaken geen sport is, maar wel een denksport.
Sporten zijn ook gewoon games. Games is alleen maar een engels benaming voor spel en in het engels heet het ook gewoon Olympic Games... . Het competitieve er in maakt het juist meer dan gewoon een game en dus de stap richting e-sport.
Je zegt schaken is een denksport. Nou voetbal is een balsport, karate enz is een vechtsport. Hardlopen is een atletische sport. Dan is E-sport toch net zo goed een sport alleen dan net als al die andere, een andere tak?
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Ik heb nooit gezegd dat gamen( spelen) op zich een sport is >.> Ik suggereer dat competitief gamen een sport is. Zoals exa al zei zijn er verschillende takken in. Is dat zo moeilijk om in te zien :S. Verder kan ik sport ook niet precies defineren. Niemand heeft het tot nu toe echt gekund net als dat het principe spel ook maar meerdere definities voor bestaan.
Ik denk wel dat we er beide van uit kunnen gaan ( afgaand op je argumenten) dat we als vereiste voor een sport zien dat er een bepaalde inspanning bij hoort ten op zichte van de competitiviteit. Fysiek of niet fysiek.
Suggereren is een vorm van toekennen. Als ik suggereer dat ssbm een sport is, dan ben ik van mening dat het een sport is. Jij suggereert dat gamen een sport is, dus in een indirecte manier zeg jij dat je gamen een sport vindt.

Op je argument dat nintendo btt maar voor de lol er in gooit en dat ssbm alleen maart gespeeld moet worden zoals nintendo bedoeld heb ik dit te zeggen:

Nintendo geeft je alleen maar iets waarmee jij wat kan doen tot op het punt dat spel toelaat. Verder ben je vrij. Niks maakt een gamedesigner blijer dan dat een multiplayer game die je hebt ontworpen door de spelers een andere draai aan wordt gegeven. Het laat zien dat mensen je game waarderen en er zelfs weer nieuwe spel vormen mee bedenken wat alleen maar mooi is voor het bedenken van games op zich.
En daarop heb ik dit te zeggen: een gamesdesigner maakt een spel, waarbij het zijn doel is om de speler te vermaken. Om er voor te zorgen dat er genoeg te doen is, kan hij kleine sidequest toevoegen, de optie om het verzamelen van bepaalde beeldjes, of bepaalde dungeons/tests.
Dit zijn allemaal optionele dingen en zijn niet verplicht om te spelen en hebben daardoor dus ook geen andere functie dan een klein bezigheidje, een afleiding, tijdverdoening.
Dat mensen er een hele wedstrijd van maken neemt niet het princiepe weg.

Nog een wijze levensles: Tot op het punt dat een game verkocht wordt en in handen van de speler komt is het de spelers keuze om er whatever mee te doen. De spelers maken uiteindelijk de gameplay tot wat het is. Nintendo heeft het recht niet om te beslissen hoe je moet spelen ze geven je alleen maar een suggestie. In mario galaxy heb je ook veel vrijheid om te doen wat je wilt bv. Slecht voorbeeld om nintendo als restricterende gamedeveloper te nemen.
Sakurai zegtzelfs btw dat hij smash al veel op een sport vind lijken. Staat bij zijn uitleg over hoe de basis werkt op de dojo. Of ie er nou ssbm of ssbb mee bedoelt maakt niks uit.
Nou, dan maar eens een wijze levenles van mij: Als gamedesigner maak je het spel voor de fans. Je zorgt ervoor dat je de fans gelukkig maakt en probeert aan de eisen te voldoen. Denk je dat Ninty het leuk zal vinden als ze erachter komen dat Jan Normaal de spellen koopt, alleen maar om ze weg te gooien? Een spel wordt met een bepaalde gedachte gemaakt, dat fans er een draai aan geven betekent niet dat de gedachte niet meer bestaat.
Vinden en zijn zijn ook 2 verschillende dingen. Ook hier vinden een aantal mensen gamen een sport, maar het feit blijft echter anders.

Zoals jij stelt is counterstrike ook maar een side event van half life terwijl het tot iets heel anders is uit gegroeid... .
Counterstrike is een game gemaakt op de engine van Half Life. Het is niet eens een mini-game, maar een apart spel v_v.

En volgens jou had speerwerpen nooit bedacht mogen worden :S. Speren zijn namelijk bedoel om te jagen en niet om zo ver mogelijk mee te gooien.
En hoe denk je dat de speren gebruikt werden tijdens het jagen? Ik denk dat je dit zelf wel in kan vullen.

Sakurai stelt zelfs btw dat hij smash al veel op een sport vind lijken
Leuk voor hem.

Over je argument over overeenkomsten:
Er zitten wel heel wat overeenkomsten tussen. Alleen het fysieke is het echt wezelijke wat ontbreek aan competitief smash spelen. Schaak laat zien dat dat laatste punt soms niet zo nauw genomen kan worden en meer kan omschreven worden als een vrij extreme inspanning. En in die zin qualificeert het er gewoon voor dat smash best wel eens als sport erkend kan worden in de toekomst als de community stand houd en nog verder groeit.
Gamen vergt vaak inspanning, maar dat maakt geen sport.

Het gaat mij deze discussie niet om te winnen ofzo( als je je zelf als winnaar wil verklaren ga je gang). Ik vind hem op dit moment gewoon wel interessant enzo. Ik begon ermee om te proberen jou zo ver te krijgen dat je mensen niet zo bekritiseerd op wat ze doen, goed vinden, indrukwekkend vinden enz. Verder was je stelling van atletiek en mini-game niet zo concreet als jij denkt en aangezien ik elke maandag steeds meer geconfronteerd wordt met wat een spel echt is en verschillenden onderzoeken er naar en wanneer we kunnen spreken van een competitie enz ik je er op wou wijzen dat het niet zo concreet was ^^.
Ik was al winnaar verklaart voordat het überhaupt op gang was gekomen. Niet dat het daar om gaat.
Oh, nu gaan we ineens doen alsof we aan het mindgamen waren, om mij zover te krijgen dat ik minder zou gaan bekritiseren.
Tuurlijk hoor Ryuker, dit was een discussie en jij denkt aan computertermen. Verder wil ik die 'onderzoeken' van jou wel eens zien dan, want zover ik weet ben jij geen professor in sport, dus de betrouwbaarheid valt hier echter weg.
Daarbij hoeven antwoorden niet concreet te zijn. De wereld werd ook eerst als plat gezien, maar daar waren geen concrete antwoorden voor. Het enige dat er was, was een mythe, gevuld met angst.
Kom met argumenten, voeg toe aan de discussie, of houd je mond. Zo denk ik als ik een discussie voer.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
Ik voeg voor nu alleen nog ff een website toe.
http://www.xleague.tv/Portal/home.aspx

Engelse e-sports zender.

Kben er ook geen professor in.. Ik heb alleen wel een kenker dik boek op me kamer liggen waarin allemaal vragen over wat een spel een spel maakt worden opgeroepen en dus ook in hoezeer iets dan competitief kan zijn.

En ik zeg niet dat gamen een sport is ... Ik ZEG/ suggereer enz, dat COMPETITIEF GAMEN een sport is... . Gamen op zich is gewoon een spel dat niet perzee competitief hoeft te zijn.

Verder gooien we onze spellen toch niet weg ofzo. We zoeken er alleen nieuwe manieren mee om het interessant te maken. Iets wat jij stelt dat niet zou mogen aangezien je alleen mag spelen zoals de developer het bedoelt heeft ( whatever jij daar ook zou willen invullen want dat weet jij helemaal niet...)
 

ivootjes(nr18)

Smash Lord
Joined
Jun 17, 2003
Messages
1,345
Location
Holland, Hoorn
Ik zeg dat SSBM geen sport is en de dikke van dale ook niet, waar zit het verschil? Zeg nou gewoon iets dat toevoegd aan deze hele discussie.
Leer lezen aub, ik had het over schaken, als je ook nog bijhoudt welke quote waarop slaat zou je het misschien kunnen volgen?

Tot nu toe heb ik je niet echt punten zien maken. Je loopt een beetje heen en weer van de ene kant naar de andere kant, maar met concrete antwoorden kom je niet.
Leer lezen, mijn punt is dat Break the targets een serieuze competitie is, of nintendo dat nou gewild had of niet.

Ik zei dat je achter de e-sport verschuilen sneu is. Dat jij gelijk negatief denkt bij het woord 'nerd' doe je zelf.
Sneu, zielig, triest, woorden met een neerbuigende betekenis? Of niet dan?

Wederom, jij bepaalt niet waarvoor iets gemaakt is, dat bepaalt Nintendo. Ook als Nintendo een spel voor een bepaalde reden maakt en jij gaat er iets achter zoeken, dan ben wederom jij diegene die er misschien te veel achter zoekt
Als een paar duizend mensen iets gaan speedrunnen maakt het niet meer uit of het wel of niet de bedoeling was dat we dat gingen speedrunnen. Vanaf dat moment is het gewoon een competitie geworden. Even goed kan ik zeggen dat jij meer zoekt achter sport dan er is.

Wacht ander voorbeeld:
Voetbal is begonnen met een paar mensen die tegen een bal gingen schoppen. De intentie van de makers was niet dat mensen hier miljoenen mee gingen verdienen. De bedoeling was namelijk om gewoon af en toe voor de lol een spelletje te spelen. Denk je dat het de topvoetballers van vandaag de dag iets kan schelen dat het spel oorspronkelijk niet zo bedoeld was? Nee, natuurlijk niet, die kijken van tijd tot tijd eens vrolijk op de bankrekening.

Wat leren we hiervan:
Alle sporten/spellen/competities beginnen klein, zo ook voetbal en break the targets. Naarmate de tijd vordert kan een spel/sport/competitie populairder worden (break the targets, voetbal) of het kan uitsterven als oninteressant (minidisk likken, meloen werpen)

Waar het op neer komt is dat beide voorbeelden (voetbal en break the targets) ooit begonnen zijn als grap ("hey, laten we tegen de bal trappen, je mag hem niet met je handen pakken" of "hmm, laat ik eens kijken hoe snel ik die 10 dingen kan raken met yoshi") en uitgegroeid zijn tot competitie. Sommige dingen worden reuzachtig met miljoenen aanhangers (voetbal) en sommige dingen blijven bij een bescheiden aantal van een paar duizend deelnemers (break the targets)

Conclusie: zowel sport als spel kan je beschouwen als een "uit de hand gelopen grap" (zoals justin de break the target competitie beschrijft) Echter, je kan het ook positief bekijken, en dat is door het te zien als een serieuze competitie. Dat het ooit als grap begon of bedoeld was maakt dan niet uit.

En nee justin, nergens in het bovenstaande verhaal zeg ik dat break the targets een sport is.
Voetbal = Sport
Break the Targets = Spel
Overeenkomst = mogelijkheid tot competitie.

En om nog ff op wat andere puntjes terug te komen waar ik nog op moet reageren.

1. Dit is SSBB, niet SSBM
2. Dit zegt nog steeds niks over een competitie, of waarvoor SSBB gemaakt is.
Reactie op 1. De reden om btt in ssbb te doen is hetzelfde als de reden om btt in ssbm te doen. Of denk je dat het idee erachter nu totaal anders is geworden?
2 Dit zegt wel iets over een competitie, ze hebben het over speedrunning, en over filmpjes sturen naar je vrienden zodat je competitie kan houden. Met ssbm waren wij nintendo voor en gebruikte het internet al voor deze filmpjes/competitie. Verder heb je gelijk dat dit niks zegt waarvoor ssbb gemaakt is, maar het zegt wel wat over waarom btt in ssbb zit.

Respect kun je ook hebben voor dingen waar je geen verstand van hebt, of je zou de moeite kunnen nemen om er iets van te lezen. Het kan echt geen kwaad om over andere culturen iets te leren.
Respect moet je verdienen, het is geen cadeautje waar iedereen recht op heeft ;) Verder heb ik al een mening over de culturen die je gegeven hebt, maar die lijke me niet belangrijk voor de discussie. Of ik andere culturen bestudeer bepaal ik zelf wel, maar bedankt voor het advies ;)

Verder zou ik de betekenis van het woord cultuur maar eens opzoeken.

De egames een cultuur? Oja, tuurlijk hoor Ivo.
En zoek meteen eens uit wat een SUBcultuur is.
 

reffie2

Smash Journeyman
Joined
Nov 9, 2003
Messages
433
Location
The Netherlands
nuubs:D
sport = iets waar je van afvalt
einde discussie
Hier moet ik echt op reageren: Dieet is een sport, kotsen is een sport, niet eten is een sport, fitnessen is een sport, naar de wc gaan en...urineren/poepen is een sport. Liposuctie is een sport enz. :s
 

Repyh

Smash Journeyman
Joined
Mar 6, 2006
Messages
257
Location
The Netherlands - Lelystad
eh.

Een sport kan omschreven worden als een fysiek (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband gespeeld kan worden. Sport kan ook op een recreatieve wijze beoefend worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning.

aldus het Wikipedia
 

Piisuke

Smash Ace
Joined
Sep 15, 2004
Messages
615
Location
jolly 'ole England
Ik voeg voor nu alleen nog ff een website toe.
http://www.xleague.tv/Portal/home.aspx

Engelse e-sports zender.
Ken het kanaal, kijk het niet.

Kben er ook geen professor in.. Ik heb alleen wel een kenker dik boek op me kamer liggen waarin allemaal vragen over wat een spel een spel maakt worden opgeroepen en dus ook in hoezeer iets dan competitief kan zijn.
En zegt het iets over dat gamen een sport is?

Ryuker;3448231En ik zeg niet dat gamen een sport is ... Ik ZEG/ suggereer enz said:
Zie mijn vorige quote in mijn vorige post over suggereren.

Ryuker;3448231Verder gooien we onze spellen toch niet weg ofzo. We zoeken er alleen nieuwe manieren mee om het interessant te maken. Iets wat jij stelt dat niet zou mogen aangezien je alleen mag spelen zoals de developer het bedoelt heeft ( whatever jij daar ook zou willen invullen want dat weet jij helemaal niet...)[/QUOTE said:
Heb ik gezegd dat het niet mag? Ik heb gezegd dat het er niet voor gemaakt is. Tuurlijk zijn er mensen die andere ideeën hebben bij het spelen van het spel. Zoals het vinden van glitches, cheaten, speedrunnen, maar daar zijn de spellen niet voor gemaakt.

Leer lezen aub, ik had het over schaken, als je ook nog bijhoudt welke quote waarop slaat zou je het misschien kunnen volgen?
Met bijdehand zijn kom je niet ver. Moet je maar eens duidelijk quoten.

Leer lezen, mijn punt is dat Break the targets een serieuze competitie is, of nintendo dat nou gewild had of niet.
En mijn punt is dat het een uit de hand gelopen grap is, of je het nou leuk vind of niet.

Sneu, zielig, triest, woorden met een neerbuigende betekenis? Of niet dan?
En dat zei ik over de e-sports.

Als een paar duizend mensen iets gaan speedrunnen maakt het niet meer uit of het wel of niet de bedoeling was dat we dat gingen speedrunnen. Vanaf dat moment is het gewoon een competitie geworden. Even goed kan ik zeggen dat jij meer zoekt achter sport dan er is.
Ja, want een paar duizend mensen veranderen de hele betekenis en bedoeling van een spel, in vergelijking met de paar miljoen die het spel spelen zonder al die onnodige dingen. Ja, want de kleine duizend zijn veel belangrijker toch? Ik zoek trouwens ook niet veel achter sport, ik houd het bij sport en niks anders. Andere mensen hier proberen er meer achter te zoeken door gamen er aan toe te voegen.

Wacht ander voorbeeld:
Voetbal is begonnen met een paar mensen die tegen een bal gingen schoppen. De intentie van de makers was niet dat mensen hier miljoenen mee gingen verdienen. De bedoeling was namelijk om gewoon af en toe voor de lol een spelletje te spelen. Denk je dat het de topvoetballers van vandaag de dag iets kan schelen dat het spel oorspronkelijk niet zo bedoeld was? Nee, natuurlijk niet, die kijken van tijd tot tijd eens vrolijk op de bankrekening.
Voetbal is begonnen als een spelletje, wat uiteindelijk tot op vandaag nog steeds hetzelfde is. Een spel, een hobbie. Het enige verschil is is dat er nu geld mee verdient kan worden.
Maarja, de voetballers van vadaag in deze context zijn de gamers en de bedenkers van het spel zijn hier de gamedesigners, dus je vraagstelling in deze context klopt niet.

Wat leren we hiervan:
Alle sporten/spellen/competities beginnen klein, zo ook voetbal en break the targets. Naarmate de tijd vordert kan een spel/sport/competitie populairder worden (break the targets, voetbal) of het kan uitsterven als oninteressant (minidisk likken, meloen werpen)
De groei van een onderwerp neemt niet het oorpsronkelijke doel weg, het verander niks, dus denken dat iets beter is, dan dat het werkelijk is, slaat gewoon nergens op. BtT is een mini-game en niks meer, hoe serieus je de competitie ook vindt.

Waar het op neer komt is dat beide voorbeelden (voetbal en break the targets) ooit begonnen zijn als grap ("hey, laten we tegen de bal trappen, je mag hem niet met je handen pakken" of "hmm, laat ik eens kijken hoe snel ik die 10 dingen kan raken met yoshi") en uitgegroeid zijn tot competitie. Sommige dingen worden reuzachtig met miljoenen aanhangers (voetbal) en sommige dingen blijven bij een bescheiden aantal van een paar duizend deelnemers (break the targets)
En wat denk je dat de reden van bescheiden is? In andere woorden, bijna niemand interesseert het.

Conclusie: zowel sport als spel kan je beschouwen als een "uit de hand gelopen grap" (zoals justin de break the target competitie beschrijft) Echter, je kan het ook positief bekijken, en dat is door het te zien als een serieuze competitie. Dat het ooit als grap begon of bedoeld was maakt dan niet uit.
Jij noemt de Olympische Spelen een grap? Een traditie afkomsting uit het oude Griekenland, dat al eeuwen bestaat een grap. Ja, hiermee maak je jezelf lekker geloofwaardig.


En om nog ff op wat andere puntjes terug te komen waar ik nog op moet reageren.

Reactie op 1. De reden om btt in ssbb te doen is hetzelfde als de reden om btt in ssbm te doen. Of denk je dat het idee erachter nu totaal anders is geworden?
Nee, nooit gezegd, nooit gesuggereerd. Alleen praten we hier over de BtT in SSBM en SBB, misschien is de hele BtT in SSBB anders, dit is echter niet te zeggen, omdat het spel nog niet uit is.

2 Dit zegt wel iets over een competitie, ze hebben het over speedrunning, en over filmpjes sturen naar je vrienden zodat je competitie kan houden. Met ssbm waren wij nintendo voor en gebruikte het internet al voor deze filmpjes/competitie. Verder heb je gelijk dat dit niks zegt waarvoor ssbb gemaakt is, maar het zegt wel wat over waarom btt in ssbb zit.
Het zegt over onderlinge strijd, niet over een hele competitie opgezet door de fans. Ninty doet al moeilijk met de hele "wij willen niet dat je weet tegen wie je speelt".

Respect moet je verdienen, het is geen cadeautje waar iedereen recht op heeft ;) Verder heb ik al een mening over de culturen die je gegeven hebt, maar die lijke me niet belangrijk voor de discussie. Of ik andere culturen bestudeer bepaal ik zelf wel, maar bedankt voor het advies ;)
Een mening hebben over iets waar je geen verstand van hebt is wel het domste wat je kan doen. Daarbij is voor bepaalde dingen niks anders dan er respect voor hebben, of op zijn minst begrijpen hoe en wat, in plaats te zeggen dat het je niet interesseert terwijl je duidelijk hebt laten blijken er geen verstand van te hebben, je kent het niet eens. Als je het niet kent, houd dan gewoon je mond erover.

Verder zou ik de betekenis van het woord cultuur maar eens opzoeken.
Ik weet wel wat het betekent, jij bent hier diegene die het woordenboek moest raadplegen.

En zoek meteen eens uit wat een SUBcultuur is.
BtT een subcultuur, ja hoor Ivo.
 

ivootjes(nr18)

Smash Lord
Joined
Jun 17, 2003
Messages
1,345
Location
Holland, Hoorn
Justin, verbanden zien kan je niet, dus ik stop met deze discussie.

Nee, nooit gezegd, nooit gesuggereerd. Alleen praten we hier over de BtT in SSBM en SBB, misschien is de hele BtT in SSBB anders, dit is echter niet te zeggen, omdat het spel nog niet uit is.
Ok, let's wait. Zullen we zien wie er gelijk heeft.
 
Top Bottom